Waarom maakt Stad Turnhout een campagne over ‘werken in Turnhout’ ?
Met deze campagne wil Stad Turnhout de pendelaars en bewoners van de stad en de regio kennis laten maken met de maakindustrie in Turnhout, de tewerkstellingsmogelijkheden in deze sector en de voordelen van werken in onze stad.
Turnhout heeft veel topbedrijven die state-of-the art werk doen, daar mogen we terecht trots op zijn en moeten we meer mee uitpakken. Voor deze campagne werkt de stad samen met zeven van de grootste maakbedrijven: Astra Sweets, Avery Dennison, Cartamundi, Miko, Paccor, Soudal en Van Genechten Packaging, maar er is zeker de ambitie om de volgende jaren dit nog verder uit te breiden.
Doel
Ten eerste wil de stad meer bekendheid geven aan Turnhoutse bedrijven in de maakindustrie door te tonen dat dit vooruitstrevende, innovatieve bedrijven zijn met heel interessante producten.
Ook wil de stad mensen informeren over de diverse jobmogelijkheden die Turnhout te bieden heeft en aan te tonen dat er hier veel te beleven is op het vlak van werkgelegenheid. Natuurlijk is het (indirect) ook de bedoeling om vacatures in de vullen. Zowel voor hoogopgeleiden – zoals ingenieurs en R&D-professionals– als voor mensen met een middenprofiel – zoals operatoren en techniekers– zijn er tal van kansen in de Turnhoutse maakindustrie.
Ten derde willen we ook de voordelen van werken in Turnhout meegeven.
Schepen Luc Op De Beeck aan het woord:
“Als schepen van Ondernemen en Werk van de Stad Turnhout kan ik alleen maar trots zijn op de vele bedrijven hier in Turnhout”, stelt Luc Op de Beeck. Turnhout kent nog relatief veel maakindustrie in veel diverse sectoren. Bedrijven spreken me regelmatig aan omdat ze grote moeilijkheden ondervinden om geschikt personeel te vinden.
Vanuit het beleid zelf merken we dat Turnhout een sterk economisch potentieel heeft dat onvoldoende bekend is, ook bij de eigen inwoners. Het gaat over de jobs in de maakindustrie die veranderd zijn en waarvan mensen niet meer weten wat het juist is. “Een operator werkt niet in de operatiekamer, maar is een essentieel onderdeel van een modern productieproces”
Maar we werken ook dat Turnhoutenaren vaak werk zoeken buiten de stad, bijvoorbeeld in Antwerpen of in Nederland. Maar ook dat hoger opgeleiden vaak blijven plakken in hun studentenstad omdat het potentieel hier niet voldoende gekend is.
Om die reden was het dringend tijd voor een imagocampagne waarin we de troeven van werken in Turnhout benoemen. Zo is de campagne ‘Werken in Turnhout: ’t is zoveel meer!’ ontstaan!
“Als schepen van ondernemen en werk van de Stad Turnhout kan ik alleen maar trots zijn op de vele bedrijven hier in Turnhout. We moeten daar dan ook meer mee uitpakken!”
Luc Op De Beeck, schepen van Ondernemen en Werk van de Stad Turnhout